fbpx

OFTE STILTE SPØRSMÅL

Kom i gang

Hva er Friskus?

Friskus er først og fremt et sted for å finne aktiviteter og felleskap. Alle mulige aktiviteter er samlet i aktivitetskalenderen. Du finner aktivitetskalenderen under fanen Aktiviteter.

Leter du etter en arrangør eller organisasjon som driver med akkurat det du er interessert i, finner du den gjerne i arrangøroversikten. Den finner du under fanen Arrangører. På hver arrangørside finner du informasjon om arrangøren og arrangørens aktiviteter. Se mer under spørsmålet: Hva er arrangører? 

Har din organisasjon/forening aktiviteter? Da må du hoppe ned til tema Bli arrangør og bli med! 

Hvordan finne aktiviteter som passer for meg?

I aktivitetsoversikten kan du bruke søkefeltet og filteret til å finne aktiviteter som passer for deg. Du kan blant annet velge tid, sted, avstand, interesser og aldersgruppe. Du kan velge om du vil se aktivitetene i bildeliste (standard) eller i tradisjonelt kalenderformat. Trykk på Visning for å endre.

Hva er arrangører?

En arrangør er en frivillig organisasjon, lag, forening, offentlig enhet eller privat aktør som har aktiviteter som involverer mennesker på en eller annen måte.

Hvordan bli frivillig i Friskus?

Kommer

Hvordan opprette bruker?

For å opprette en ny bruker (videoer nederst i teksten)

Trykk på Logg inn. Du finner Logg inn øverst i høyre hjørne på nett og i hovedmenyen øverst til venstre på mobil.

Du bruker din epost eller ditt telefonnummer som brukernavn.

Vi sender deg en kode på epost eller på sms for å verifisere din kontaktinformasjon. Dette gjør vi for å være sikker på at du kan motta viktig informasjon som å kunne resette passord, motta varsler og informasjon om aktiviteter du er påmeldt og lignende.

I neste steg legger du til øvrig kontaktinformasjon, ditt navn og et passord. Her slipper du trøblete spesialtegn og store og små bokstaver. De beste passordene er lange men ikke nødvendigvis vanskelige å huske. En del av en setning/sang/eventyr er lett å huske og bortimot umulig å knekke. 

Hvis du har registrert både epost og telefonnummer kan du velge hva du vil bruke for å logge deg inn neste gang. Vi trenger en siste kode for å verifisere eposten din / tlfnummeret ditt. Din bruker er nå opprettet og du er klar til å utforske ditt nabolag, bli med på aktiviteter, finne frivillige oppdrag, hente Fritidskort med mer. 

Hvis du allerede har registrert en bruker men forsøker å opprette ny vil vi sende deg til Logg inn menyen, hvor du heller kan velge å resette passord. Kontaktinformasjon som du har verfifisert vil vi legge til din opprinnelige bruker så du kan logge inn med både epost og tlfnr. neste gang. Deilig fleksibelt.  

Se egen veiledning hvis du har problemer med å motta verifiseringskode eller ta kontakt med oss på support.

Opprette ny bruker:

Forsøk på å opprette ny bruker som allerede er registrert:

 

Jeg har ikke mottatt verifiseringskode - hva gjør jeg?

Har du ikke mottatt verifiseringskode på epost/tlf kan det skyldes en skrivefeil i epost/tlfnr. eller at eposten er havnet i spamfilteret. 

  • dobbeltsjekk epost/tlfnr. – er det skrevet rett?
  • sjekk spam filter
  • send ny kode
  • vent noen minutter uten å lukke/navigere bort – koden er trolig på vei

Det kan oppstå treghet i mottak av kode som følge av ulike årsaker (vår eposttjener, mottakers eposttjener, vår telefonoperatør, mottakers telefonoperatør og lignende.) Slike problem vil oftest være kortvarige og oppstå sjeldent. 

Hvordan kan jeg få nytt passord?

Velg Logg inn

Du finner Logg inn øverst i høyre hjørne på nett eller i hovedmenyen øverst til venstre på mobil.

Trykk på Glemt passord?

I neste bilde skriver du inn din epost eller ditt tlfnummer som du brukte da du opprettet bruker. 

Vi vil sende deg en link du kan bruke til å lage nytt passord, enten på epost eller sms, avhengig av hva du oppgir.

Hvis du i stedet kommer til et bilde for å registrere ny bruker betyr det at vi ikke kunne finne eposten eller tlfnummeret du oppga registrert tidligere. Du kan gå tilbake å prøve med en annen epost/tlfnummer hvis du mener at du har opprettet bruker tidligere. Spesielt hvis du har hentet Fritidskort eller lignende er det viktig at du logger inn med samme bruker i stedet for å opprette en ny.  

Bli Arrangør

Hva er en arrangør / hvem kan opprette en arrangørside i Friskus?

 Slik henter du Fritidskort:

  1. Gå inn på din kommunes direktelink. Eks. arendal.friskus.com eller drammen.friskus.com
  2. Lag deg en personlig brukerkonto/logg inn.
  3. Gå til din personlige profil, og velg “hent fritidskortet”

Du vil få beskjed om å verifisere deg via ID-porten, legge til ditt barns fødselsnummer (eller D-nummer) og navn.

Hvordan registrerer jeg organisasjonen min?
Slik betaler du med fritidskortet:

1. Gå inn på din kommunes kalender, eks. arendal.friskus.com eller drammen.friskus.com
2. Logg inn
3. Gå til din personlige profil
4. Velg hvilken organisasjon du ønsker å betale til, og fyll inn nødvendig informasjon (KID-nummer, beløp, etc).
5. Trykk “Betal faktura”.

Hvordan bli administrator for en eksisterende arrangørside?
Du kan benytte fritidskortet til betaling hos alle arrangører med merket «Fritidskortet». I arrangøroversikten kan du filtrere på arrangører som er godkjent for fritidskortbetalinger.

Når du skal betale med Fritidskortet vil du også få en liste over alle arrangører som er registrert med Fritidskortbetaling.

Hvordan finner jeg arrangørsiden min?

Kommer

Hvordan endre informasjon om arrangørsiden min?
Kommer

Aktiviteter og frivillige oppdrag

Hvordan legger jeg ut aktiviteter?
Slik kobler du Fritidskortet til din organisasjon:

  1. Logg inn på dinkommune.friskus.com, for eksempel arendal.friskus.com eller drammen.friskus.com
  2. Gå til arrangørsiden du administrerer (via Arrangøroversikten eller din profil)
  3. På arrangørsiden – gå til fanen som heter Fritidskortet                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    
  4. Bla helt ned til du ser boksen “For
    organisasjonen”                                                                                                                                                                                                            
  5. Trykk Koble til Fritidskortet.
  6. Sett opp Fritidskortet og fyll inn informasjon.

OBS: Betalingsinformasjon må være likt som på faktura til medlem/deltaker. Vær sikker på at kontonr. stemmer og at dere huker av riktig på bruk av KID eller ikke. Kontroller mot en utsendt faktura. Hvis det registreres feil betalingsinformasjon – vil alle betalinger bli avvist av banken.

 Min bruker

Hvordan endre min kontaktinformasjon?
Hvordan endre passord?

     

    Hvordan slette min bruker?

    Instruksjonsvideoer


    Ønsker du å lære mer om å bruke Friskus?

    Vi har laget instruksjonsvideoer på Norsk, Engelsk, Arabisk og Fransk!